۱۳۹۴ خرداد ۳۱, یکشنبه

اسپرسو

اسپرسو (Espresso) نوعی قهوه غلیظ است که در اصل در میلان ایتالیا برای اولین بار ابداع شده است. اسپرسو را با عبور آبی که نزدیک به نقطه جوش است از بین دانه های آسیاب شده قهوه درست می کنند. اسپرسو عطر و طعمی منحصر به فرد دارد و بسیار غلیظ است و محبوبترین قهوه در بین مردم دنیاست.
اسپرسو قهوه ای است که به عنوان پایه برای تهیه نوشیدنی هایی مثل کافه لاته، کاپوچینو، کافه ماکیاتو، کافه موکا و کافه آمریکانو استفاده می شود و نسبت به سایر نوشیدنی های قهوه از میزان زیادی کافئین برخوردار است. به همین دلیل است که اسپرسو را در فنجان های کوچک سرو می کنند. یک اسپرسو 60 میلی لیتری دارای 80 الی 150 میلی گرم کافئین است و این در حالی است که قهوه ای با حجم 240 میلی لیتر دارای 90 الی 200 میلی گرم کافئین است.
تا حد زیادی می توان گفت که این نوشیدنی بیشترین میزان کافئین را  در بین نوشیدنی های گرم دارد و چنانچه  قبل از فعالیت ورزشی مصرف شود ممکن است کارشناسان را به اشتباه بیاندازد و تست دوپینگ را مثبت نشان دهد.

تاریخچه اسپرسو

قبل از هر چیز یادتان باشد هرگز این قهوه را به هنگام استراحت در محل کار و یا پیش از خروج از منزل برای رفتن سر کار ننوشید ، اسپرسو را باید بعد از یک غذای خوب در زمانی که وقت کافی برای آرامش و استراحت دارید میل کنید.
لوبیجی در سال 1903 اسپرسو را ابداع کرد . او همیشه از اتلاف وقت کارمندان شرکتش برای تهیه و نوشیدن قهوه ناراضی بود و به همین علت به دنبال وسیله ای برای تهیه سریع قهوه می گشت . لوبیجی به دنبال راهی بود تا به کمک فشار در فرآیند دم کردن قهوه زمان لازم برای درست کردن آن را کاهش دهد . او عاقبت موفق به ساخت دستگاه قهوه سازی شد که نام آن را (( اسپرسو )) گذاشت . اسپرسو یک واژه ایتالیایی است به معنای (( سریع )) . این دستگاه در زمان کمتر قهوه با کیفیت بهتری را تهیه می کرد اما مردم استقبال زیادی از آن نکردند .
اسپرسو
اسپرسو
قهوه ساز اسپرسو در ابتدا قهوه ای با کمی مزه سوختگی تهیه می کرد ، این طعم ناشی از عبور با فشار آب جوش از میان قهوه آسیاب شده طی فرآیند دم کردن بود . در سال 1938 کرموتری پمپ پیستونی را برای قهوه ساز اسپرسو ابداع کرد این پمپ دمای آب را کنترل می کرد و فقط امکان عبور آب داغ را از قهوه می داد . لایه ای از کف روی این قهوه وجود دارد که به این کف (( خامه قهوه )) می گویند .
دراسپرسوساز آب از داخل محفظه مخصوص با فشار به جوش آور ( بویلر ) المنت گرمایی وارد می شود . آب ، داخل جوش آور به دمای 92 درجه سانتی گراد و فشار 15 بار می رسد و سپس با دمای بالا از جو خارج می شود و از نگهدارنده .... که حاوی قهوه آسیاب شده و یا قهوه کیسه ای است عبور می کند . در انتها قهوه در محفظه مخصوص جمع می شود و یا به طور مستقیم در فنجان می ریزد . در قهوه سازهای بخار المنت گرمایی است و با ایجاد فشار 3/5 بار آب را داغ می کند . قهوه اسپرسو را حتماً باید با خامه قهوه ( رویه کاراملی رنگ ) که نشانه یک اسپرسو خوب است میل کنید . می توانید قهوه اسپرسو را بعد از ریختن داخل آن با کمی خامه رقیق شده با شیر پر چرب به کمک یک خلال دندان تزئین کنید .

برشته کردن اسپرسو

اسپرسو دانه ای متفاوت یا سطح خاصی از برشته کردن دانه قهوه نیست بلکه هر دانه ای ای از قهوه با هر سطحی از یرشته شدن را میتوان برای تهیه آن استفاده کرد و  تنها نوع خاصی از روش دم کردن قهوه است. در جنوب ایتالیا از نوع تیره دانه قهوه و در نواحی شمالی ایتالیا از دانه های روشنتر قهوه برای تهیه اسپرسو استفاده می شود.

تفاوت قهوه با اسپرسو

قهوه را با ریختن آب جوش روی دانه های قهوه درست می کنند اما اسپرسو را با ریختن آب با فشار روی دانه های ریز قهوه درست می کنند.
زمان دم کشیدن اسپرسو خیلی سریعتر از دم کشیدن قهوه است.
قیمت بالاتری نسبت به قهوه دارد به این دلیل که احتیاج به قهوه ساز خاص دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر